Luki w treściach (content gap) na stronie internetowej – jak je znaleźć i się ich pozbyć?

Czy Twoja strona internetowa odpowiada na większość pytań potencjalnych klientów? Jeśli nie, być może warto przyjrzeć się obecności content gap w serwisie. Co oznacza content gap, jak znaleźć luki w treściach i je wyeliminować, by przyciągać więcej użytkowników? Podpowiadamy w artykule.

Czym jest content gap?

Content gap oznacza pewne luki treściowe na stronie – braki dotyczące ważnych dla potencjalnych odbiorców informacji. Wyobraź sobie, że do Twojego serwisu trafiają kolejne osoby szukające odpowiedzi na konkretne pytania (oczywiście nieodbiegające od poruszanej na stronie tematyki), ale… ich nie znajdują. Opuszczają więc Twoją stronę i przechodzą do konkurencji. Aby zapobiec takim frustrującym użytkowników sytuacjom, warto zweryfikować, gdzie występuje content gap i jak zapełnić treściowe luki.

Dlaczego warto wyeliminować content gap?

Jeśli zależy Ci na widoczności serwisu, nie obędziesz się bez pracy nad content gap. Google nagradza wyższymi pozycjami w wynikach strony w pełni odpowiadające na zapytania użytkowników. Jeżeli więc Twój serwis nie zawiera często wyszukiwanych informacji i pomija kluczowe frazy, możesz niestety spodziewać się mniejszego ruchu organicznego, niższych pozycji w rezultatach wyszukiwarki i niższego współczynnika klikalności (CTR). „Łatanie” luk w treściach pozwoli na zyskanie lepiej wypozycjonowanej witryny.

Eliminacja content gap oznacza też często większe zaangażowanie użytkowników. Dostarczając kompletnych i wartościowych treści, zatrzymasz odwiedzających w serwisie na dłużej i zmniejszysz wskaźnik odrzuceń.

Nie bez znaczenia jest też kwestia zdobywania przez wartościowe treści linków zwrotnych (backlinków) z innych stron internetowych. Im więcej dopracowanych tekstów, tym lepiej, ponieważ przekłada się to na wzrost autorytetu serwisu, większy ruch i lepszą pozycję w Google witryny.

Analiza content gap krok po kroku

W jaki sposób zidentyfikować brakujące treści na stronie i tym samym dopasować serwis do potrzeb użytkowników i wymogów algorytmów? Przedstawiamy poniżej.

Sprawdź obecną treść na stronie

Zanim zaczniesz szukać luk w treściach, przeanalizuj content, który już znajduje się w Twoim serwisie. Wejdź w Google Search Console i sprawdź, na jakie frazy Twój serwis wyświetla się na wysokich pozycjach, które strony mają niski i wysoki CTR, a także jakie artykuły mają wysoki współczynnik odrzuceń.

Przeprowadź analizę słów kluczowych

Skorzystaj z narzędzi takich jak Keyword Planner, Ahrefs lub SEMrush, by znaleźć popularne frazy, które jeszcze nie pojawiają się na Twojej stronie internetowej. Na przykład jeśli prowadzisz sklep z odzieżą sportową i tworzysz treść z frazą „buty do biegania”, może się okazać, że pomijasz niszową, a zarazem ważną frazę „buty trailowe” oznaczającą obuwie przeznaczone do biegania po nierównych, górskich terenach.

Sprawdź działania konkurencji

Zobacz też koniecznie, na jakie słowa kluczowe pozycjonuje się Twoja konkurencja. Możesz w tym celu użyć takich narzędzi jak SEMrush czy Ahrefs. Sprawdź, jakie tematy są poruszane przez Twoją konkurencję, ale jeszcze nie występują na Twojej stronie internetowej. Zweryfikuj również, czy treści konkurencyjnych firm są bardziej wyczerpujące. Jeśli na przykład prowadzisz bloga kulinarnego, na którym znajduje się artykuł o „zdrowych i szybkich w przygotowaniu śniadaniach”, a u konkurencji zauważysz osobne artykuły o różnego rodzaju śniadaniach, np. przeznaczonych dla sportowców, osób zmagających się z cukrzycą, osób z alergiami pokarmowymi, to znak, że warto rozbudować swój content.

Skorzystaj z podpowiedzi wyszukiwarki

Wpisz główne słowo kluczowe w Google i zwróć uwagę na sekcję „Inni wyszukiwali również”. To pytania, które użytkownicy często zadają i na które warto odpowiadać w treściach na swojej stronie. Na przykład możesz mieć już w swoim serwisie artykuł o „najlepszych laptopach do pracy” i zauważyć, że użytkownicy często wpisują frazę „najlepsze laptopy dla grafików”. Prawdopodobnie warto więc rozbudować istniejącą publikację o sekcję opisującą laptopy dla grafików.

Zaktualizuj treści

Kiedy już zbierzesz dane o content gap na swojej stronie internetowej, możesz przystąpić do działań naprawczych. Zacznij od dodania brakujących sekcji i fraz kluczowych do opublikowanych już artykułów. Dzięki temu Twoje treści staną się pełniejsze i bardziej wartościowe – i to zarówno z punktu widzenia czytelników, jak i algorytmów wyszukiwarek. Kolejnym krokiem jest stworzenie nowych materiałów. Dobrym pomysłem może też okazać się dodanie sekcji FAQ odpowiadającej na najczęściej zadawane pytania. Pamiętaj również, by wzbogacić treści o przykłady, infografiki czy case studies, które urozmaicą teksty i uczynią je bardziej angażującymi. Na koniec upewnij się, że artykuły są zoptymalizowane pod kątem SEO i UX – krótkie akapity, ciekawe i zawierające frazy kluczowe śródtytuły oraz spójne grafiki sprawią, że użytkownicy chętniej będą odwiedzać Twój serwis.

Odkrycie content gap, a następnie praca nad zapełnieniem luk w treściach to szansa na zyskanie większego ruchu w serwisie i lepszej widoczności w wynikach wyszukiwarki. Nie czekaj więc i zacznij tworzyć teksty, które użytkownicy z przyjemnością przeczytają. Jeśli nie zajmujesz się na co dzień marketingiem, tworzeniem treści i SEO, możesz zwrócić się o wsparcie do specjalistów, na przykład agencji projektującej strony internetowe w Lublinie i poza: https://www.ibif.pl/oferta/strony-internetowe.